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Welcome at the Interface Culture program website.

Acting as creative artists and researchers, students learn how to advance the state of the art of current interface technologies and applications. Through interdisciplinary research and team work, they also develop new aspects of interface design including its cultural and social applications. The themes elaborated under the Master's programme in relation to interactive technologies include Interactive Environments, Interactive Art, Ubiquitous Computing, game design, VR and MR environments, Sound Art, Media Art, Web-Art, Software Art, HCI research and interaction design.

The Interface Culture program at the Linz University of Arts Department of Media was founded in 2004 by Christa Sommerer and Laurent Mignonneau. The program teaches students of human-machine interaction to develop innovative interfaces that harness new interface technologies at the confluence of art, research, application and design, and to investigate the cultural and social possibilities of implementing them.

The term "interface" is omnipresent nowadays. Basically, it describes an intersection or linkage between different computer systems that makes use of hardware components and software programs to enable the exchange and transmission of digital information via communications protocols.

However, an interface also describes the hook-up between human and machine, whereby the human qua user undertakes interaction as a means of operating and influencing the software and hardware components of a digital system. An interface thus enables human beings to communicate with digital technologies as well as to generate, receive and exchange data. Examples of interfaces in very widespread use are the mouse-keyboard interface and graphical user interfaces (i.e. desktop metaphors). In recent years, though, we have witnessed rapid developments in the direction of more intuitive and more seamless interface designs; the fields of research that have emerged include ubiquitous computing, intelligent environments, tangible user interfaces, auditory interfaces, VR-based and MR-based interaction, multi-modal interaction (camera-based interaction, voice-driven interaction, gesture-based interaction), robotic interfaces, natural interfaces and artistic and metaphoric interfaces.

Artists in the field of interactive art have been conducting research on human-machine interaction for a number of years now. By means of artistic, intuitive, conceptual, social and critical forms of interaction design, they have shown how digital processes can become essential elements of the artistic process.
Ars Electronica and in particular the Prix Ars Electronica's Interactive Art category launched in 1991 has had a powerful impact on this dialog and played an active role in promoting ongoing development in this field of research.

The Interface Cultures program is based upon this know-how. It is an artistic-scientific course of study to give budding media artists and media theoreticians solid training in creative and innovative interface design. Artistic design in these areas includes interactive art, netart, software art, robotic art, soundart, noiseart, games & storytelling and mobile art, as well as new hybrid fields like genetic art, bioart, spaceart and nanoart.

It is precisely this combination of technical know-how, interdisciplinary research and a creative artistic-scientific approach to a task that makes it possible to develop new, creative interfaces that engender progressive and innovative artistic-creative applications for media art, media design, media research and communication.

Planen, Umsetzen und Finanzieren von Projekten

17. März 2025, 16.00 Uhr Kunstuniversität Linz, Hauptplatz 6, 4020 Linz, 5. Stock, Hörsaal D

Referentin: Mag. Manuela Reichert

Die Kulturhauptstadt Bad Ischl-Salzkammergut 2024 war ein Best Practise - Modell für die Umsetzung von zahlreichen Kulturprojekten im ländlichen Raum mit vielen unterschiedlichen Künstler*innen und Kulturschaffenden. Kaufmännische Themen richtig und professionell abzuwickeln, war dabei immer wieder großes Thema:

Wie macht man ein Budget? 
Wie funktioniert die Förderkontrolle? 
Wie schreibt man richtig Rechnungen? 
Was bedeutet es, wenn ich als Veranstalter*in oder Projektverantwortliche*r agiere?
Warum ist ein Vertrag unabdingbar?

All das sind Bereiche, die für Kulturschaffende nicht im Vordergrund stehen können, sie müssen sich ja auf die Kunst konzentrieren. Dennoch hilft es sehr, Projekte umzusetzen, wenn man mit einer kaufmännischen Grundausstattung ausgerüstet ist. Schließlich sind Künstler*innen Selbstständige mit allen Haftungen, Pflichten und Finanzrisiken.

Bei der Kulturhauptstadt wickelte Manuela Reichert mit ihrem Team über 200 Projekte ab. Als Expertin für Kulturmanagement, Führung und Organisation gibt sie in ihrem Vortrag einen Überblick zu diesen Themen und lädt zur Diskussion und Fragerunde ein.
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Manuela Reichert, seit 2020 kaufmännische Geschäftsführerin der Kulturhauptstadt Bad Ischl-Salzkammergut, studierte u.a. Betriebswirtschaft mit Schwerpunkt öffentliche Verwaltung und absolvierte den Hochschullehrgang für Kultur und Management an der JKU Linz (International Centre of Culture and Management / ICCM).
Zuvor leitete sie von 2018 bis 2020 die „Philharmonie Salzburg“ sowie „Kinderfestspiele Salzburg“, und davor von 2000 bis 2018 den „Kulturpark Traun“.
Von 2008 bis 2020 war sie die Agentin von Anita Lasker-Wallfisch (GB), Auschwitzüberlebende und Cellistin des Frauenorchesters von Auschwitz
Zur Zeit ist sie auch Lektorin an der JKU zu den Themen Führung, Personal und Organisation, sowie Tourismus- und Kulturmanagement, berät Kulturinstitutionen, ist als Wirtschaftsastrologin tätig und gibt Vorträge für das KDZ – Zentrum für Verwaltungsforschung.
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Anmeldung erforderlich: https://forms.office.com/e/VHGMavQzLj 
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Mag. Manuela Reichert