zum Inhalt

Welcome at the Interface Culture program website.

Acting as creative artists and researchers, students learn how to advance the state of the art of current interface technologies and applications. Through interdisciplinary research and team work, they also develop new aspects of interface design including its cultural and social applications. The themes elaborated under the Master's programme in relation to interactive technologies include Interactive Environments, Interactive Art, Ubiquitous Computing, game design, VR and MR environments, Sound Art, Media Art, Web-Art, Software Art, HCI research and interaction design.

The Interface Culture program at the Linz University of Arts Department of Media was founded in 2004 by Christa Sommerer and Laurent Mignonneau. The program teaches students of human-machine interaction to develop innovative interfaces that harness new interface technologies at the confluence of art, research, application and design, and to investigate the cultural and social possibilities of implementing them.

The term "interface" is omnipresent nowadays. Basically, it describes an intersection or linkage between different computer systems that makes use of hardware components and software programs to enable the exchange and transmission of digital information via communications protocols.

However, an interface also describes the hook-up between human and machine, whereby the human qua user undertakes interaction as a means of operating and influencing the software and hardware components of a digital system. An interface thus enables human beings to communicate with digital technologies as well as to generate, receive and exchange data. Examples of interfaces in very widespread use are the mouse-keyboard interface and graphical user interfaces (i.e. desktop metaphors). In recent years, though, we have witnessed rapid developments in the direction of more intuitive and more seamless interface designs; the fields of research that have emerged include ubiquitous computing, intelligent environments, tangible user interfaces, auditory interfaces, VR-based and MR-based interaction, multi-modal interaction (camera-based interaction, voice-driven interaction, gesture-based interaction), robotic interfaces, natural interfaces and artistic and metaphoric interfaces.

Artists in the field of interactive art have been conducting research on human-machine interaction for a number of years now. By means of artistic, intuitive, conceptual, social and critical forms of interaction design, they have shown how digital processes can become essential elements of the artistic process.
Ars Electronica and in particular the Prix Ars Electronica's Interactive Art category launched in 1991 has had a powerful impact on this dialog and played an active role in promoting ongoing development in this field of research.

The Interface Cultures program is based upon this know-how. It is an artistic-scientific course of study to give budding media artists and media theoreticians solid training in creative and innovative interface design. Artistic design in these areas includes interactive art, netart, software art, robotic art, soundart, noiseart, games & storytelling and mobile art, as well as new hybrid fields like genetic art, bioart, spaceart and nanoart.

It is precisely this combination of technical know-how, interdisciplinary research and a creative artistic-scientific approach to a task that makes it possible to develop new, creative interfaces that engender progressive and innovative artistic-creative applications for media art, media design, media research and communication.

PRESSEAUSSENDUNG

Die architektur der Kunstuni Linz feiert 35 Jahre mit großer Publikation

Seit 1990 ist die Abteilung „da – die architektur“ der Kunstuniversität Linz Österreichs jüngste und kleinste Architekturschule. Ein Buch mit mehr als 300 Abbildungen zeigt nun ihre kritischen Perspektiven auf die Architekturgeschichten der Stadt. 

Neben herausragenden Projekten wie der Gartenstadt Puchenau oder den Wohnbauten von Fritz Matzinger widmet sich die Publikation auch stadtentwicklungspolitischen und architektonischen Kontroversen, die Linz und sein Umland in den vergangenen Jahrzehnten geprägt haben – etwa den Diskussionen um die diversen Verkehrsplanungen oder die fehlende Hochhausstrategie. Auf 176 großformatigen Seiten lässt die Abteilung „da – die architektur“ der Kunstuniversität Linz diese Debatten Revue passieren.

Seit 1990 beschäftigt sich „da – die architektur“ mit Themen des urbanen und des ruralen Raums und betont dabei stets soziale und ökologische Aspekte. „Stahlstadtschule“ versammelt eine Auswahl von Texten, Interviews, Projekten und Artefakten, dokumentiert die Architekturgeschichten der Stadt und bietet auch kritische Perspektiven der Architekturschule auf diese Entwicklungen.

Herausgeber sind Sigi Atteneder, Professor für nachhaltige Architektur und räumliche Entwicklung an der Kunstuniversität Linz sowie Leiter des Studios BASEhabitat und der Abteilung die architektur, sowie „c/o now“. Dahinter steckt ein an kollektiven Praxen orientiertes Architekturbüro aus Berlin. Darüber hinaus ist c/o now auch in Lehre und Forschung aktiv, so an der Neuen Architekturschule der Universität Siegen mit der Professur für Gebäudelehre und Entwerfen. An der Kunstuniversität Linz verantwortet c/o now seit 2021 das Studio Urban und das Studio Typologie (2023/24). Eine weitere Gastprofessur hat c/o now an der Universität Innsbruck und an der BTU Cottbus ist das Architekturbüro ebenfalls in der Lehre tätig.

Die Publikation umfasst Beiträge von Wolf-Dieter Albrecht, Peter Arlt, Sigi Atteneder, Matthias Böttger, c/o now, Elisa Engel, Martin Fritz, Roland Gnaiger, Tobias Hagleitner, Saskia Hebert, Gabu Heindl, IfA Diaspora, Gabi Kaiser, Kontextur, Franz Koppelstätter, mia2, Barbara Pampe, Sabine Pollak, Heidi Pretterhofer, Clemens Quirin, Michael Rieper, Ulrike Schwantner, Petra Stiermayer, THuM Ateliers, Rainer Zendron und Michael Zinner.

Buchpräsentation „Stahlstadtschule“ mit Talk

Mo, 24. März um 18:30 Uhr im splace der Kunstuni Linz, Hauptplatz 6

Im Anschluss an die Buchvorstellung findet ein Talk zum Thema „Architektur & Stadt im Wandel – Schulen der Transformation“ statt. Gesprächspartner*innen sind Sigi Atteneder (die architektur – Kunstuni Linz), Peter Arlt (Soziologe, Linz & Wien), Angelika Hinterbrandner (kntxtr, Berlin), Franz Koppelstätter (afo, Linz) und Susanne Seyfert (architekturbüro1, Linz) sowie Mitinitiator*in von ZKMB (Wien/Linz/Berlin). Moderiert wird das Gespräch von c/o now (Berlin).

c/o now und Sigi Atteneder (Hg.): Stahlstadtschule. Berlin Jovis, 176 S. mit 303 Abb., 39.-

Aus: c/o now und Sigi Atteneder (Hg.): Stahlstadtschule. Berlin Jovis, 176 S. mit 303 Abb.
Aus: c/o now und Sigi Atteneder (Hg.): Stahlstadtschule. Berlin Jovis, 176 S. mit 303 Abb.
Aus: c/o now und Sigi Atteneder (Hg.): Stahlstadtschule. Berlin Jovis, 176 S. mit 303 Abb.
Cover von c/o now und Sigi Atteneder (Hg.): Stahlstadtschule. Berlin Jovis, 176 S. mit 303 Abb.