Acting as creative artists and researchers, students learn how to advance the state of the art of current interface technologies and applications. Through interdisciplinary research and team work, they also develop new aspects of interface design including its cultural and social applications. The themes elaborated under the Master's programme in relation to interactive technologies include Interactive Environments, Interactive Art, Ubiquitous Computing, game design, VR and MR environments, Sound Art, Media Art, Web-Art, Software Art, HCI research and interaction design.
The Interface Culture program at the Linz University of Arts Department of Media was founded in 2004 by Christa Sommerer and Laurent Mignonneau. The program teaches students of human-machine interaction to develop innovative interfaces that harness new interface technologies at the confluence of art, research, application and design, and to investigate the cultural and social possibilities of implementing them.
The term "interface" is omnipresent nowadays. Basically, it describes an intersection or linkage between different computer systems that makes use of hardware components and software programs to enable the exchange and transmission of digital information via communications protocols.
However, an interface also describes the hook-up between human and machine, whereby the human qua user undertakes interaction as a means of operating and influencing the software and hardware components of a digital system. An interface thus enables human beings to communicate with digital technologies as well as to generate, receive and exchange data. Examples of interfaces in very widespread use are the mouse-keyboard interface and graphical user interfaces (i.e. desktop metaphors). In recent years, though, we have witnessed rapid developments in the direction of more intuitive and more seamless interface designs; the fields of research that have emerged include ubiquitous computing, intelligent environments, tangible user interfaces, auditory interfaces, VR-based and MR-based interaction, multi-modal interaction (camera-based interaction, voice-driven interaction, gesture-based interaction), robotic interfaces, natural interfaces and artistic and metaphoric interfaces.
Artists in the field of interactive art have been conducting research on human-machine interaction for a number of years now. By means of artistic, intuitive, conceptual, social and critical forms of interaction design, they have shown how digital processes can become essential elements of the artistic process.
Ars Electronica and in particular the Prix Ars Electronica's Interactive Art category launched in 1991 has had a powerful impact on this dialog and played an active role in promoting ongoing development in this field of research.
The Interface Cultures program is based upon this know-how. It is an artistic-scientific course of study to give budding media artists and media theoreticians solid training in creative and innovative interface design. Artistic design in these areas includes interactive art, netart, software art, robotic art, soundart, noiseart, games & storytelling and mobile art, as well as new hybrid fields like genetic art, bioart, spaceart and nanoart.
It is precisely this combination of technical know-how, interdisciplinary research and a creative artistic-scientific approach to a task that makes it possible to develop new, creative interfaces that engender progressive and innovative artistic-creative applications for media art, media design, media research and communication.
Vielfliegen ist für Wissenschaftler*innen und Künstler*innen oftmals keine Seltenheit, doch Flugzeuge belasten das Klima mehr als andere Verkehrsmittel. Deshalb haben die Scientists for Future Österreich nach dem Vorbild der Scientists for Future Deutschland die Aktion „Nicht unter 1.000“, eine Selbstverpflichtung zum Verzicht auf Kurzstreckenflüge für Dienstreisen, ins Leben gerufen.
Sie als Wissenschaftler*in oder Künstler*in haben an einer Hochschule, Universität oder außeruniversitären Forschungseinrichtung haben jetzt die Möglichkeit, aktiv Emissionen einzusparen und dadurch das Klima zu schonen. Unterzeichnen deshalb auch Sie die Selbstverpflichtung zum Verzicht auf Kurzstreckenflüge für Dienstreisen – denn wir fliegen „Nicht unter 1.000“ Kilometer.
Für viele Wissenschaftler*innen und Künstler*innen gehören Reisen zum Berufsalltag, die dabei ausgestoßenen spezifischen Emissionen können jedoch je nach Verkehrsmittel stark variieren und fallen besonders bei Kurzstreckenflügen ins Gewicht (siehe Grafik 1) – wenngleich natürlich Fliegen insgesamt – egal ob Kurz- oder Langstreckenflügen – mit besonders hohen spezifischen Treibhausgasemissionen verbunden ist.
Machen Sie jetzt den ersten Schritt und wählen bis zu einer Strecke von 1.000 km die Bahn oder den Fernbus anstelle des Flugzeugs. Dass viele wichtige Reiseziele von Österreich aus mit Tag- oder Nachtzug (ev. ergänzt durch eine kurze Anschlussfahrt) gut erreichbar sind, ist in den untenstehenden Grafiken 2 und 3 ersichtlich.
Mit der Unterzeichnung der Selbstverpflichtung gehen Sie als Vorbild voran und werden Teil der „Nicht unter 1.000“-Gemeinschaft. Die gesamte Liste der Selbstverpflichtungen ergeht nach Abschluss der Aktion (am 28. Februar 2023) in Form einer Petition an die zuständigen Ministerien und andere Verantwortungsträger*innen.